فیزیک در قرآن
به امید ظهور آخرین منجی
ما با ولایت زنده ایم تا زنده ایم رزمنده ایم
شنبه 20 فروردين 1389برچسب:, :: 14:34 ::  نويسنده : محمد مهدی

دكتر سید «حسین امیدیانی» عضو پیوسته انجمن فیزیك ایران و عضو پیوسته انجمن نجوم ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایكنا با اشاره به این مطلب افزود: قرآن به حكم تبیین برخی از مسایل و تشویق و ترغیب مردم به شناخت خدا و الوهیت و ربوبیت وی، با اشاره عظمت خلقت برخی از حقایق علمی در حوزه‌های فیزیك و شیمی و ریاضی و نجوم پرداخته است كه حجم آن كم‌تر از آیات احكام قرآن نیست.

وی با اشاره به حقایق علمی كه قرآن در حوزه فیزیك بیان می‌كند، گفت: این مطالب امروز به عنوان بدیهیات علمی مورد پذیرش همگان است كه در گذشته یا ناشناخته و یا غیرقابل پذیرش دانشمندان علوم فیزیك بوده است.

ایشان با اشاره به وجود میلیاردها كهكشان در آسمان پیش روی بشر، ادامه داد: كهكشان‌ها به دو دسته ساده و مارپیچ تقسیم می‌شوند و بعضی از آن‌ها بیش از 200 میلیارد ستاره مانند خورشید را در خود جای داده‌اند.

وی افزود: آسمان و زمین از مهم‌ترین نشانه‌های خداوندی است كه خداوند به آن‌ها قسم یاد كرده و از مؤمنان می‌خواهد كه در خلقت آن‌ها بنگرند و تفكر كنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در دیدگاه رسول اكرم ص و ائمه اطهار ع یك ساعت تفكر از 70 سال عبادت برتر است چرا كه می‌تواند بینش و دیدی در انسان ایجاد كند كه سرنوشت او را در هستی عوض كند.

وی تصریح كرد: امروزه دانشمندان غربی ثابت كرده‌اند كه جهان هستی از دیدگاه فیزیكی در حال انبساط و انقباض است و این چیزی است كه 1400 سال قبل در سوره الذاریات آمده است و امروزه نیز مجهولات و مطالب فیزیكی زیادی در قرآن وجود دارد كه هنوز بشر نتوانسته است پاسخی برای آن‌ها بیابد.

دكتر امیدیان با اشاره به خلقت جهان هستی در هفت روز تأكید كرد: خداوند بعد از خلقت هستی آن را بر روی عرش خود استوار كرد و تمام مترجمان عرب و فارسی زبان نتوانسته‌اند معادلی برای عرش خداوند بیابند و حتی كسی نمی‌داند جنس فیزیكی عرشی كه خداوند آسمان و زمین را طبق آیات قرآن بر روی آن قرار داده است چیست.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علم كیهان شناختی گفت: با پیشرفت‌های شگرف انسان در این حوزه امروزه انسان با استفاده از پیشرفته‌های فنی نه تنها پا از سیاره زمین فراتر نهاده است بلكه فضاپیماهایی را به سوی سیارات دیگر چون مریخ و حتی آخرین سیاره منظومه شمسی فرستاده است.

ایشان گفت: می‌توان با شناخت آیات مربوط به علوم مختلف و تدبر در آن به بسیاری از رازهای علمی كه هنوز مكشوف نشده پی برد.

وی افزود: برای دست‌یابی به این هدف می‌بایست قرآن با توجه به روش‌های علمی جدید و روش‌های استنباط آیات كه در علوم دینی وجود دارد تلاش‌های از سوی حوزه و دانشگاه انجام شود.

به نظر وی نگارش كتاب‌های با رویكرد قرآن و علوم روز می‌تواند هم ما را با حقایق هستی آشنا سازد و هم بر تسخیر و به كارگیری آن توانا كند و نیز می‌تواند جایگاه برتر آن را به جوانان و دانشجویانی بنماید كه با علوم روز آشنا هستند.

وی گفت: با هر كسی می‌بایست با زبان خود او سخن گفت. با دانشجویی كه با روش‌های علمی آشنا است و زبان وی علم و آزمون و تحقیق است می‌بایست با داده‌های علمی قرآن سخن گفت.

به نظر وی با تبیین نگرش قرآن به علومی چون علم فیزیك می‌توان اندیشه خرافی بودن آیات و یا اندیشه این كه قرآن برای زمان ما نیست را از او دور ساخت.

وی گفت: با مطالب علمی كه از قرآن در میان دانشجویان و علاقه‌مندان به علوم جدید مطرح می‌شود نوعی شگفتی همراه با تحسین در بازدیدكنندگان پدید می‌آید كه نشان دهنده تأثیر اعجازی قرآن بر روی مخاطب است.

دكتر امیدیانی قرآن را كتاب هدایت الهی دانست و یادآوری كرد: بیش از 750 آیه در قرآن مجید وجود دارد كه به مسایل فیزیك می‌پردازد ولی باید دانست كه قرآن كتاب فیزیك، شیمی، زیست و ریاضی نیست بلكه تنها كتاب هدایت‌گر بشری است كه تمام هستی را در خود جای داده است.

وی افزود: این‌ها گوشه‌هایی از عظمت اعجازی قرآن است كه در مدت تحقیقات علمی خود كه بیش از 20 سال است كه روی این طرح كار می‌كنم به دست آورده و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهم. با تفكر و تدبر در قرآن می‌توان به دانش‌هایی نهفته دیگری دست یافت كه هنوز علم تجربی به آن نرسیده‌اند.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان به امید ظهور آخرین منجی و آدرس shahidjomhour.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 28
بازدید کل : 23587
تعداد مطالب : 13
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1